Klantenservice

Vertalingen geregeld, producten opgevoerd en het verkopen kan beginnen. In het begin zal het misschien wat rustig zijn, maar na verloop van tijd kunnen de verkopen best snel oplopen. Met veel verkoop komen ook de eerste klantvragen.

Zeker als je de verzendingen in het begin zelf doet vanuit Nederland, zul je ook de klantvragen zelf moeten beantwoorden. Je kunt dit omzeilen door het Fulfilment door Amazon te laten doen (FBA), maar in het begin wil je eerst kijken of je producten überhaupt verkopen via Amazon.

 

Klantvragen beantwoorden binnen 24 uur

Zelf alles regelen wat klantenservice betreft brengt enkele uitdagingen:

– de klantenservice dien je geheel zelf te doen.
– klantenvragen zijn vaak in de taal van het Amazon land waarin je verkoopt;
– Je kunt in het Engels antwoorden, maar in de eigen taal zorgt voor betere klantbeoordelingen
– Je moet binnen 24 uur de e-mails beantwoorden (ook in het weekend)
– later dan 24 uur beantwoording heeft invloed op je algehele winkelscore
– klanten gaan er van uit dat retourneren gratis is
– vooral in landen als Italië en Spanje raken wel eens zaken zoek met verzending

 

Voordat je begint met verkopen op Amazon moet je je dus afvragen of er binnen je organisatie voldoende talenkennis is om klantvragen snel (binnen 24 uur) te beantwoorden. Dat dit ook in het weekend gedaan dient te worden en je actief met klantbeoordelingen moet omspringen. Zeker met slechte beoordelingen is het zaak snel en adequaat antwoord te geven op de beoordeling.

Voorbeeld Galaxyworld.nl:

feedback klantbeoordeling amazon

Mensen zijn snel geneigd naar je algehele beoordelingen te kijken. Bij slechte beoordelingen is het zaak snel en correct te antwoorden.